The 4th Autumn School on the Methodology of Research in Law: Inclusive Research

Je suis Cintia Quiroga, Doyenne adjointe à la recherche de la Faculté de droit, et je suis vraiment très heureuse de vous accueillir pendant ces cinq journées où nous nous consacrerons à discuter de la recherche en droit et à apprendre ensemble. Je vous rappelle que cet événement est enregistrée.

I would like to remind you that the event will be recorded.

Avant de céder la parole à madame Martine Lagacé, Vice-rectrice associée à la recherche, je tiens à reconnaître que nous sommes sur le territoire ancestral du peuple Algonquin Anishinaabe qui est le gardien traditionnelle de ce terre.

Je reconnaît le lien sacré de longue date l’unissant ce territoire qui demeure non cédé, et je rends également hommage à tous les peuples autochtones qui habitent à Ottawa, qu’ils soient de la région où d’ailleurs au Canada en reconnaissant les gardiens des savoirs traditionnels, jeunes et âgés, et en honorant aussi leurs courageux dirigeants d’hier, d’aujourd’hui et de demain.

J’espère que vous avez vues dans le chat les affirmations autochtones en français et en anglais. Vous pouvez aussi écouter la version en Anishinaabemowin, et je céde maintenant la parole à la Vice-rectrice associée, promotion et développement de la recherche, la docteure Martin Lagacé. Bonjour Martine.

Bonjour Cintia, merci beaucoup, mesdames et messieurs, chers participants, chers collègues, bonjour et bienvenue à vous toutes et à vous tous qui êtes venus participer virtuellement. il y a un grand nombre à cette quatrième session de l’école d’automne sur la méthodologie de la recherche en droit à l’Université d’Ottawa. Donc comme Cintia l’a indiqué, mon nom est Martine Lagacé. J’ai le plaisir d’occuper le poste de Vice-rectrice associée à la promotion et du développement des recherches au sein du Vice-recteur à la recherche de l’Université d’Ottawa, et c’est avec beaucoup de plaisir que je suis ici ce matin pour donner le coup d’envoi de ces quatre journées d’ateliers et de formations sur la recherche inclusive. Je voudrais un peu comme l’a fait Cintia, à mon tour rendre hommage au peuple Algonquin.

We pay respect to the Algonquin people who are the traditional guardians of this land. We acknowledge their long-standing relationship with this territory, which remains unceded. We pay respect to all Indigenous people in this region from all Nations across Canada who call Ottawa home. We acknowledge the traditional keepers both young and old and we honor their courageous leaders past, present and future.

Les prochaines journées d’ateliers qui vont permettre d’explorer de manière approfondie la question de l’équité, de la diversité, de l’inclusion dans la recherche en droit s’annonce d’ores et déjà très très prometteuse

Year after year these workshops have contributed to fostering the University of Ottawa’s leadership in the field of research methodology in law. And this year’s edition, which is organized by the Common Law Section of the Faculty of Law, in partnership with the Civil Law Section, will certainly continue and build upon this traditional experience. And I’d like to commend Professor Penelope Simons, my colleague, Vice-Dean Research, Common Law Section, as well as my colleague Cintia Quiroga, the Assistant Dean Research for Common Law and the Droit civil Sections, for putting together this impressive roster of panelists for the Fourth Autumn School on the Methodology of Research in Law, dedicated to inclusive research. It is a testament to the importance, relevance and encompassing nature of this topic that many university partners, such as the Canada Research Chair in Information Law and Policy, Professor Teresa Scassa, and the Director of the Research Centre on the Future of Cities, Professor Vincent Mirza, have joined forces and brought their support to this event. The University of Ottawa is among Canada’s top universities in terms of research intensity, and our research is founded on excellence, relevance and impact. We aim to be recognized for our commitment to making the greatest positive impact on society by mobilizing our wealth of talent to address today’s and tomorrow’s most pressing challenges through education, research, partnerships and knowledge mobilization. One of these challenges is to ensure a level playing field for all members of the Canadian society, whether it be regarding education, healthcare, access to work, housing, knowledge and new technologies, or the recognition of their rights. So the theme of this year’s edition is perfectly aligned with the directions and objectives we have outlined in our strategic vision for the development of our research. At University of Ottawa we strive indeed to build an inclusive culture of research within our ten Faculties and our 24 research centres and institutes. We believe that fostering and celebrating equity, diversity and inclusiveness within our research community and in our research approaches is critical to ensure excellence and to enhance the impact of research.

l’Université d’Ottawa s’est donc engagée à offrir un milieu de recherche où règne l’équité, la diversité et l’inclusion et cela passe par la création de conditions équitables pour tous les chercheurs et chercheuses de différents horizons et statues par la promotion de la pluralité des visions et de la pensée critique et par la création de projets valorisant la diversité des voix des actrices et des acteurs de la recherche.

I would like to thank faculty members and speakers taking part in the various workshops over the next four days, touching on collaborative research, cross-cultural understanding, interdisciplinary and Indigenous research methodology and many others as they will bring invaluable perspectives on the implementation of EDI in research, and contribute to advance the vital conversation on ways to step up equity, diversity and inclusivity in the scope of our research and in our research community.

J’aimerais conclure en remerciant tous les participants, toutes les participantes, réunis dans le cas de cette formation sur la méthodologie de la recherche en droit de cette Quatrième École d’Automne consacré à l’inclusivité et dont la présence témoigne de leur intérêt à intégrer la création d’environnements de recherche équitables, diversifiées et inclusives dans le parcours de formation et de pratique. Je termine moi-même avec un petit mot personnel à titre de chercheure : je pense que cette initiative mise en place par la Faculté de droit est essentielle – la méthodologie est le fondement de toute recherche. De la repenser en termes d’inclusion et de diversité est véritablement de faire preuve de vision et je pense d’une meilleure vie pour nous tous et toutes sur le campus de l’Université d’Ottawa. Alors bonne discussion au cours de ces premières sessions. Je ne peux pas, malheureusement, me joindre à vous pour les quatre prochains jours, mais j’y serais certainement en penser et en soutien. Je cède maintenant la parole à Cintia Quiroga, Doyenne adjointe à la recherche de la Faculté de droit Section de Commun Law et Section de droit civil.

I wish all participants a fruitful and enriching session. Merci et bonne journée à vous tous.

Merci beaucoup Madame la vice-rectrice associée à la recherche. C’est vraiment inspirant de vous entendre. Oui, merci, merci pour ces mots merci pour votre présence.

It is now my pleasure to introduce Vice-Dean Research, Penelope Simons, with whom I have the great pleasure to work with in close collaboration and who will be your co-host during these five days.

Thank you very much Cintia and let me also thank Associate Vice-President Research, Martine Lagacé for doing us the honor of opening our Autumn School of Methodology. Thank you so much.

Je voudrais aussi commencé avec la reconnaissance que nous occupons une terre Algonquin située sur un territoire non cédé et régis depuis les milliers d’années par les ordres juridiques Algonquin, et qui continue de l’être aujourd’hui. Et je reconnais aussi mon rôle comme chercheuse et professeure en droit a créé un milieu respectueux et inclusive envers la théorie juridique, les lois et procédures autochtones, et la reconnaissance en tant que partie intégrante du droit canadien.

I also want to recognize and give my heartfelt thanks to our fabulous Assistant Dean Research, Cintia Quiroga, who envisaged this and created a rich and fascinating program for the next five days for our Fourth Autumn School, and she did it in a very short timeframe, and it’s really been a privilege to have the opportunity to work really closely with her on this. I also want to thank Natalie, Chanèle, Drew, Salvio, Véronique, among others, for all they’ve done to make this five-day event a reality. Transforming our university into a diverse, anti-racist and inclusive place to teach, study and do research requires not only a comprehensive university plan, but it also begins with what each of us does every day, whether we’re faculty members, students – faculty members or students – or administrators or support staff. The University is developing a strategy to support EDI and research based on ongoing consultations with the University community and the Vice-President Research and Innovation, Sylvain Charbonneau, has established or did establish an equity, diversity and inclusion advisory committee, which I had the opportunity to be a member of, and which has been consulting with various members of the research community. And the advisory committee issued a report in which it makes a series of recommendations aimed at diversifying and strengthening the research community and promoting an inclusive and welcoming research environment. And one of the things the report recommends, something that we heard from many researchers during the consultations, was the need for professional development around EDI. This autumn school, although it was conceived well before the committee had done its work or completed its report, responds to that call and it does more. And as we will see, we have many colleagues who are already doing important and cutting-edge work to create inclusive research environments, including through their methodologies. And I’m really excited to have this opportunity to learn from them this week.

Je cède maintenant la parole a Cintia, who’s going to make some more comments about the importance of what we’re trying to do over the next five days. Cintia?

Thank you, Penelope. Um, well, I suppose I will start, myself, by thanking you for being here, Penelope and for being such an amazing co-organizer and such a, yeah, such a generous collaborator. I’m very grateful for that.

Et j’aimerais remercier tous les chercheurs et tous les intervenants et les intervenantes qui seront parmi nous pendant les cinq jours qui suivent. Je veux aussi remercier mon assistante de recherche, Chanèle Couture, candidate au J.D. dans le programme de Common Law en français, qui a contribué au programme et à l’organisation de l’événement. Et un merci particulier à Véronique Larose, Natalie Carter, Andrew Kuntze, Salvio Digesto, Sophéanie Bertrand-Poitras et Sophie Fréchette pour toutes leurs contributions afin de développer l’infrastructure digital, les communications, et la connexion de cet événement qui nous tient vraiment à cœur. Je veux reconnaître aussi la collaboration et l’appui de la Section de droit civil dans l’organisation de cet événement, et je salue la vice-doyenne à la recherche Jennifer Quaid qui est parmi nous ce matin.

Je reconnais aussi le soutien de la CRC en politique de l’information, dirigée par la professeure Teresa Scassa, qui appuient l’organisation de notre événement, et celui du Centre pour le futur des villes.

Nous sommes à la quatrième édition de l’École d’automne de la méthodologie en droit. L’école est devenue très rapidement un lieu de rassemblement et de solidarité pour discuter des enjeux entourant la recherche entre chercheuses et chercheurs expérimentés et jeunes chercheurs et jeunes chercheuses. Nous avons dû prendre une pause l’an dernier à cause de la pandémie et, celle-ci a mis en lumière et pointée vers les inégalités sociales avec une énorme violence

The world is reckoning with issues of colonialism, racism and sexism and our university, like the rest of academia, as a reflection of that world, is dealing with its own issues. As we take on conversations about research methodologies and inclusion, I want to recognize that some of our students and colleagues deal with the repercussions of these afflictions often in very deep and personal ways. In ways that we might not see unless we really want to look. Research can crystallize issues, create categories that might not represent everyone’s reality, and speak for and instead of others, and perpetuate depression and power structures and dynamics. Yet research has the power to give voice, to bring people’s lived experiences forth, to mirror life and spark deep reflection. We can elaborate meaningful questions and point to the truth and in doing so open up a new world. Thus it is with that intention and spirit and desire to create dialogue between each of us and learn from each other improve our approaches and methodologies to examine nature and tell the truth about the world that I invite you to participate in this school.

And I thank you for being here and being part of this community of researchers.

In the fall of 2021, the Faculty of Law’s Common Law Section hosted the 4th Annual Autumn School on the Methodology of Research in Law. Building on the recent Autumn School tradition of bringing established scholars together with emerging researchers and students to discuss the hows and whys of research in law, this most recent school was centred around the expansive topic of inclusive research. For five days in November, law researchers gathered in the spirit of openness and dialogue to discuss a wide range of topics related to the creation of equitable, diverse and inclusive research environments. From Indigenous research methodologies and the role of critical race theory in legal research, to designing research methodologies that amplify voices, and engage communities, participants dove into the challenges and benefits of implementing EDI in research.

The Autumn School on the Methodology of Research in Law has become a valued tradition in the Faculty of Law, sparking deep discussions on issues of research and research methodologies, and allowing scholars from every career stage to learn from each other, share advice and build culture around research. In this video, Autumn School organizers Cintia Quiroga, Assistant Dean Research at the Faculty of Law, and Penelope Simons, Vice-Dean of Research at the Common Law Section, join with Dr. Martine Lagacé, Associate Vice-President of Research Promotion and Development at the University of Ottawa to set the stage for the 4th Autumn School. They explain the importance of bringing EDI principles to research, underscoring the importance of bringing new voices and perspectives into our ever-expanding research environment.

The 4th Autumn School was organized by the Faculty of Law, Common Law Section, and made possible through the support of the Canada Research Chair in Information Law and Policy, the Research Centre on the Future of Cities, and the Faculty of Law, Civil Law Section. 

Learn More
About the School

Stay informed of our latest news and publications